Tuttua ja turvallista

Sosiaalisen median sovellukset ovat jokseenkin minulle jo ennestään tuttuja ja päivittäin tulee käytettyä erilaisia sovelluksia. Tänä päivänä sovelluksia ja ympäristöjä on niin paljon, että on myös laaja joukko aivan vieraita sovelluksia itselle. Eniten olen käyttänyt varmastikin Facebookia ja Instagramia. Kaikkein tutuin lienee Facebook, koska sen käyttäjänä olen ollut pisimpään aktiivisesti käyttämistäni sovelluksista. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on vaihdellut todella paljon. Asentaessani Facebookin vuonna 2008, olin melko aktiivinen päivittämään tilapäivityksiä, mutta tänä päivänä päivitykset ovat harvassa. Facebookia pystyn hyödyntämään paljon työssäni. Työskentelen varhaiskasvatuksessa sekä liikunta-alalla. Erilasilla sivustoilla ja ryhmissä pystyy jakamaan ideoita ja saamaan hyviä vinkkejä omaan työhönsä. Etenkin liikunta-alan työssä hyödynnän paljon erilaisia ryhmiä ja ideapankkeja sekä kouluttautumiseen liittyviä asioita. Asiakkaille tiedottaminen tapahtuu myös pitkälti Facebookin suljetun ryhmän kautta. Sosiaalisen median käyttö työssä on hyvinkin aktiivista, koska ihmiset saavuttavat tiedon helposti sosiaalisen median kautta, sillä sitä käytetään yleisesti aktiivisesti. Sama toisinpäin, asiakkaat tavoittavat henkilökunnan hyvin sosiaalisen median kautta. Henkilökunta ja asiakkaat pystyvät olla hyvinkin aktiivisessa vuorovaikutuksessa esimerkiksi Facebookin kautta. Koen, että Insragram alkaa kiilata Facebookin ohi ja sen kautta tavoittaa asiakkaita vielä paremmin kuin Facebookin kautta.

Uutta ja ihmeellistä 

Uutena sovelluksena latasin Twitterin. Se on täysin vieras sovellus minulle ja koen, että se tulee kuitenkin usein vastaan. Se onkin suosittu keskustelu- ja uutiskanava, jossa käyttäjät julkaisevat tekstiä sisältäviä viestejä eli twiittejä. Sitä pystyisi varmasti hyödyntämään myös työssä verkostoitumalla ja vaihtamalla ajatuksia. Aloitin lataamalla mobiilisovelluksen ja valitsin minua kiinnostavia aihealueita ja sen kautta sovellus ehdotti minulle henkilöitä, joita voisin seurata. Huomasin, että myös oma työnantajani varhaiskasvatuksen organisaatio löytyy Twitteristä. Oman alan asiantuntijoita löytyy laaja joukko Twitterin kautta. Seuraamalla eri käyttäjiä etusivulleni muodostuu uutisvirta, jossa näkyy seuraamieni henkilöiden twiittaukset. Twitterin avulla voi myös saada uusia kontakteja, asiakkaita ja inspiraatiota. Myös kouluttautumiseen se on varmasti hyvä, koska sieltä pystyy seuraamaan joitakin seminaareja, jos ei itse pääse paikalle. Twitter on ollut tähän asti täysin vieras, enkä ole ymmärtänyt sen käyttöä tai kokenut itselle sopivaksi. Nyt sovellus avautui paljon laajemmin ja ymmärtää sen hyötyjä niin yksityishenkilönä kuin asiantuntijanakin.